Mielőtt a törtszámokra rátérnénk, az osztás két nagyon fontos tulajdonságát megbeszéljük. Ezekre lesz szükség a törtszámokkal végzett műveleteknél.
A hányados nem változik, ha az osztandó és az osztó is ugyanannyiszorosára változik.
Példák:
12:4 = 24:8 = 6:2
5:2 = 10:4
30:8 = 60:16 = 15:4
9:6 = 45:30 = 3:2
stb.
Megjegyzem: az osztásnak ezt a tulajdonságát nevezzük majd bővítésnek, illetve egyszerűsítésnek.
A másik szükséges tulajdonságban már az osztást összehozzuk az összeadással, kivonással.
Példák:
10:2 + 8:2 = (10+8):2
15:3 - 21:3 = (15-21):3
(28 + 21):7 = 28:7 + 21:7
(100-65):5 = 100:5 - 65:5
(12+9):8 = 12:8 + 9:8
6:5 + 2:5 = (6+2):5
stb.
Tehát: összeget úgy is oszthatunk egy számmal, hogy minden tagot külön elosztjuk a számmal, majd a hányadosokat összegezzük. És fordítva is: ha egy összeadás minden tagja egy osztás és az osztó azonos, akkor először az osztandókat összegezhetjük, majd a végén számoljuk ki az osztást.
Megjegyzés: ez nem lesz más, mint azonos nevezőjű törtek összeadása, kivonása.
Persze nem csak kéttagú összegről lehet szó:
Példák:
4:10 + 5:10 + 6:10 + 7:10 = (4+5+6+7):10
(13+8-4+9-11):8 = 13:8 + 8:8 - 4:8 + 9:8 - 11:8
stb.
Beküldendő feladat:
Egyetlen kérdést hagy adjak fel, itt a hozzászólásokban válaszolj rá:
144:x = 136:17
Mennyi az x?
x=8
VálaszTörlésÉn is szeretnék kérdezni:
"nullát bármilyen számmal osztani értelmetlen"
egy feladványban ezt az állítást hamisnak nevezték
szerinted?
köszi
Edit
Üdvözöllek Edit!
VálaszTörlésValóban hamis az állítás. Szeretném azonban pontosítani. Egy szám kívételével hamis a fenti állítás. S ez a nulla, mert nullával még a nullát sem oszthatjuk, értelmetlen nullával osztani.
A nullát viszont tényleg eloszthatjuk bármely más számmal, az eredmény mindig nulla lesz:
0:5 = 0
0:(-4/5) = 0
0:3,012 = 0
s így tovább.
Amit tehát nem értelmezünk:
5:0
(-4/5):0
3,012:0
0:0.
136:17=8
VálaszTörlés144:x=8
144=8x
x=144:8
tehát: x=18
nagyon jó ez az oldal és tényleg felesleges osztani o val meg szorozni is!!!!:D
VálaszTörlésD:):D
A normálalak számítást legyetek szívesek leírni
VálaszTörlésnagyon érthető módon egy 7.-es gyerek számára.
köszi.
Helló!Legyetek szívesek elmagyarázni, hogy hogyan kell tizedes törtel OSZTANI!!!!!Nagyon megköszönném.......
VálaszTörléstizedes törtel nem osztunk. Addig bővítünk, míg egész szám nem lesz Pl.: 14:0,7=140:7=20 (Bővítettünk 10-zel)
Törlésmik az osztás elnevezései?? osztó,osztandó és mi a harmadik..meg egy hetedikes matekviszgára készülök és miket kell tudnom az osztásról röviden?? köszönöm..
VálaszTörlés17:5 = 3 maradék=2
VálaszTörlés17 --> osztandó
5 --> osztó
3 --> hányados
2 --> maradék
Ellenőrzése:
5×3 = 15
15 + 2 = 17
2x-3=x+1 nagyon nem vágom
VálaszTörléssegitene vaalaki?? ..........
Ha még nem tanultátok, hogy mérlegelvvel hogyan oldjuk meg az egyenleteket, akkor egy kis fejszámolással is kitalálhatod, hogy melyik szám az x.
VálaszTörlésMelyik az a szám, amelynek a kétszereséből elvéve 3-at ugyanannyit kapunk, mint amikor a számhoz 1-et adunk.
Ha módszeresen akarsz keresgélni, akkor sokat segíthet egy táblázat is:
- első sorába az x számokat írd (őket Te választod majd tetszőlegesen)
- alájuk a második sorba kiszámolod a 2x-3 értékét
- alá a harmadik sorba kiszámolod az x+1 értékét.
S ahol ugyanaz van egymás alatt a második és harmadik sorban, azt az x-et kerested.
fuu én a tizedes törtel valo osztást nem nagyon vágom :// de ha segitene valaki akkor megköszöném megm,utatom hogy hol akadtam el :
VálaszTörlés12,34:7,56=123'4:756=0,1632.....
1234
4780
2440
1720
2080.....
nah azt nem vágom sztem eddig jol csináltam nem biztos de azt nem vágom hogy mikor kell abba hagyni :// lécci segitsetek !!!
Kedves Névtelen! Jól kezdted el, írásbeli osztáskor bővítünk. A Te példádban épp 100-zal bővítünk:
VálaszTörlés12,34 : 7,56 = 1234 : 756.
Látszik, hogy 1-szer biztosan megvan az osztandóban az osztó (mert 1234 > 756), tehát az eredmény 1 egésszel fog kezdődni. (Nem értem miért választottad le a 123-at, hiszen abban nincs meg a 756.)
Kiszámolod a maradékot és helyi értékesen leírod az osztandó alá:
1234 - 756 = 478.
E mellé a maradék mellé "leválasztod" a következő jegyet. Lesz: 4780. De mivel ez már nem az egészrészből jön, hanem "0 tized", ezért az eredményben kirakod a tizedesvesszőt.
Most kiszámolod, hogy ebben hány egész-szer van meg az osztandó:
4780:756 = 6.
Ezt a 6-ost írod a tizedesvessző után, majd kiszámolod a maradékot:
4780 - 6*756 = 244.
Ezt a maradékot írod helyi értékesen a 4780 alá.
Majd újra leválasztod a maradék (a 244) mellé a következő jegyet. Ez 0 lesz:
2440.
S megint kezded az osztást.
Általában 2 tizedesjegy pontosságig (század pontosság) kérjük az osztást. Ettől eltérő esetben külön kiírjuk a feladatban, hogy hány tizedesjegyig kell osztani.
ezutan fogjuk tanulni az osztast es en szeretnem megtanulnu hamarab segitene valaki pl ezt hogy lehet megoldani 180:11=???
VálaszTörlésnemértem mi olyan jo a matekban
VálaszTörlésSzia Névtelen!
TörlésHmm... az elme csiszolgatása.
Nem tudom megoldani ezt a feladatot:
VálaszTörlésHáromjegyű számok számjegyeit dobókockával dobjuk ki. Hányféle olyan háromjegyű számot kaphatunk amely:
osztható 3-mal
osztható 4-gyel
osztható 6-tal
osztható 15-tel
Szia Lilla!
TörlésNézzük a legegyszerűbbet: 4-gyel olyan számok oszthatók, amelyek utolsó 2 jegyéből álló kétjegyű szám osztható 4-gyel. Ezeket fogjuk most összeszámlálni:
12-re végződők --> 6 darab
16-ra végződők --> 6
24- re végződők --> 6
32-re végződők --> 6
36-ra --> 6
44-re -->6
52-re -->6
56-ra --> 6
64-re -->6
Ez összesen 9*6 = 54 darab lehetőség.
A többi esetben is az oszthatósági szabályból indulsz ki, s összeszámlálod, hogy az 1-6 számjegyekből - úgy hogy azok ismétlődhetnek is egy számon belül - hány darab olyan számot tudsz előállítani. Nem kis munka!
Köszönöm szépen a választ!
VálaszTörlés