Egy dobókockával 20-szor dobtunk, s táblázatba foglaltuk, hogy melyik számot hányszor dobtuk:
szám: 1 2 3 4 5 6
darab: 3 4 3 5 2 3
A táblázat alapján a 20 adat növekvő sorrendben: 1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 4, 4, 5, 5, 6, 6, 6. Az adathalmazt mintának is szoktuk nevezni.
Gyakoriságnak nevezzük egy adat előfordálasának számát. Például az 5-ös szám gyakorisága 2.
A fenti táblázatot gyakorisági táblázatnak nevezzük.
Átlag (számtani közép): az adatok összege osztva az adatok számával. Jelen példában: (3*1 + 4*2 + 3*3 + 5*4 + 2*5 + 3*6):20 = 3,4
Módusznak nevezzük a leggyakoribb adatot. Jelen esetben legtöbbször a 4-es fordul elő, így a módusz = 4. Ha lenne még egy adat, ami szintén ötször fordulna elő, akkor két módusza lenne az adathalmazunknak. Tehát móduszból lehet több is.
Mediánnak nevezzük a (növekvő vagy csökkenő) sorba rendezett adatok középső elemét. Ha 21-szer dobtunk volna, akkor a sorba rendezett adatok tizenegyedik eleme lenne a medián. Most páros darab adat van, ilyenkor a két középső adat átlagát nevezzük mediánnak. Így most a tizedik és a tizenegyedik adat átlagát kell kiszámolni: (3 + 4):2 = 3,5.
A minta terjedelmének nevezzük a legnagyobb és a legkisebb adat különbségét. Jelen esetben ez 6 -1 = 5.
Nagyobb mennyiségű adatnál fordul elő, hogy nem egyenként soroljuk fel azokat, hanem osztályokba soroljuk. Például két osztályba sorolva a fenti adatokat:
osztály: 1-3 4-6
kum.gy: 10 10
Ilyenkor az egy osztályba tartozó adatok számát kumulált gyakoriságnak nevezzük.
Osztályközépnek nevezzük az osztály alsó és felső határának átlagát. Az első osztály osztályközepe a 2; a második osztály osztályközepe az 5.
Így az osztályközepekkel számolva az adatok átlaga: (10*2 + 10*5):20 = 3,5. Tehát az osztályközepekkel számított átlag nem feltétlenül egyezik meg az adatok számtani közepével. Osztályközepek használatakor bizonyos részletek elvesznek.
Adatok ábrázolása: az adatok gyakoriságát ábrázoljuk általában oszlopdiagramon vagy kördiagramon:
Példa: Az egyik osztály matematika dolgozatainak átlagpontszáma 81, a másik osztályé 72 pont. Az első osztályba 24, a másodikba 30 diák jár. Mennyi a két osztály dolgozatainak átlagpontszáma?
A két osztályba együtt 54 fő jár, s ahhoz, hogy az átlagot ki tudjuk számolni, tudni kell a összes dolgozat pontszámainak összegét.
Ez az összeg: 81*24 + 72*30 = 4104.
Ezt osztjuk 54-gyel.
Így a két osztály átlaga: 76 pont.
amit itt kumulált gyakoriságnak nevez, az valójában a "gyakoriság"ot jelenti, a kumulált gyakoriság az adott osztálynál nem nagyobb (felfelé kumulált) vagy nem kisebb (lefelé kumulált) osztályok gyakoriságainak összegét jelenti
VálaszTörlésGyaaa vegre ertem pont ebol irunk evigi tz-t koszi
VálaszTörlésAz 5_nek miért 2 a gyakorisága?
TörlésAz 5 számnál 2 magas oszlop van.
TörlésHello. Ott a táblázatnál mikor növekvő sorrendben kell rakni akkor mi az a sok 1- es, kettes, meg hármas ? A számokat növekvő sorrendbe kell rakni, de az 1- esből csak 1 van, a 2- esből 2 db, 3-asból 3 és 4 van irva belole. Nem értem miért. Lehet valamit rosszul értettem.. vagy nem tudom.
VálaszTörlésKedves Névtelen! A "darab" azt jelenti, hogy hányszor dobtuk az adott számot. 20 dobás volt, ez 20 darab számot jelent.
Törlésaz 5_nek a gyakorisága , hogy 2?
Törlés